Spring naar de inhoud

Kijkje in de klas van juf Wibrigje





Verslag geschiedenis klas 5

Toen we op een ochtend in de klas kwamen, zagen we dat het geschiedenis was. Want er was een grote tekening van Boeddha op het bord. De volgende dag verklaarde juf dat we die hele week meditatie zouden doen. En ook een heel klein beetje yoga.

Later verraste juf ons een film van “W@ = d@” in de zaal!

Toen Indië voorbij was, kwam Mesopotamië en Perzië aan bod. Toen leerden we dat wij nu in onze tijd veel aan de Sumeriërs te danken hebben. Bijvoorbeeld: het wiel, het schrift, de eerste scholen, de klokken,… Toen ontdekten we dat de perzik, ook daadwerkelijk van Perzië komt!

Toen we over Egypte leerden, zagen we dat de Nijl heel, maar dan ook héél belangrijk was voor de Egyptenaren. Zo hebben de Egyptenaren maar drie seizoenen aangepast naar de Nijl:                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

-ACHET: overstroomtijd

-PERET: zaaitijd

-SJEMOE: oogsttijd

Kortom, geschiedenis was een leuk avontuur! JJJ

Elyse & Louise

 

kijkje_in_de_klas_-_L5_geschiedenis.jpg

Verslag geschiedenis KLAS 5

We begonnen geschiedenis met het oude Indië. Toen ontdekten we dat de Indiërs vroeger in kasten leefden. Het kastenstelsel is een systeem dat mensen in groepen verdeelt. Als je van boven aan de kaste staat, dan betekent dat je de baas over de mensen bent die onder je staan en je mag niet met mensen uit een andere kaste omgaan of bijvoorbeeld trouwen.

We zagen ook een filmpje : w@ = d@? Het filmpje ging over de god Ganesh.

Daarna leerden we over Mesopotamië. De Mesopotamiërs (en wij) hadden veel aan de Sumeriërs te danken zoals het wiel, de eerste tempels en de eerste scholen….

Toen was het oude Perzië aan de beurt. Daar komen de perziken vandaan. Perzië ligt in het Midden-Oosten in het gebied waar nu Iran is.

Egypte was een leuke cultuur om over te leren. We leerden dat Egypte heel vruchtbaar was langs de Nijl. Daarrond is het droog en warm. De Nijl stroomt er helemaal door dan splitst hij zich in meerdere stromen, dat wordt de Nijldelta genoemd.  

Juf vertelde over allemaal verhalen over Indië, Perzië en nog veel meer andere landen. We vonden het heel leuk omdat we meer te weten kwamen over de wereld vroeger. En we leerden veel over andere culturen en hoe het allemaal begon en we merkten dat het daar veel anders is dan hier.

Janne D.J. en Annika