Deze FAQ biedt een antwoord op veelvuldig gestelde vragen en geeft een beeld van het standpunt van onze school binnen de huidige context gebaseerd op wat we op dit moment (anno december 2021) weten en de maatregelen we op dit moment moeten volgen.
Waarom sloot de school plots even de deuren?
De CLB-arts besliste dat een algemene sluiting medisch aangewezen was omdat er in verschillende klassen een stijgend aantal besmettingen was en omdat er een sterk vermoeden was dat er nog best wel wat besmettingen onder de radar bleven. We blijven nog steeds meldingen van besmette leerlingen krijgen.
Zijn er in onze school dan zo veel besmettingen geweest?
Voor zover ons bekend, hebben 31 leerlingen (van 130 in LS) reeds covid gehad en 5 (van 25) personeelsleden, het overgrote deel van deze besmettingen gebeurde tijdens de huidige 4de golf.
Is dit veel?
We hebben geen vergelijkingsmateriaal uit andere scholen, maar het virus leek wel aardig te circuleren in onze school de voorbije weken.
Is dit aantal correct?
We vermoeden dat het een onderschatting is.
Gezien de milde symptomen bij (jonge) kinderen valt het niet altijd op en bovendien worden kleuters quasi nooit getest. Heel veel kinderen waren (1 of 2 dagen) afwezig de laatste weken en nog meer leerlingen hadden mogelijke symptomen zonder dat ze getest werden op covid.
Is dit erg?
Het goede nieuws is dat we natuurlijke weerstand opbouwen.
Het slechte nieuws is dat we bijdragen aan de snelle viruscirculatie in de samenleving.
We willen de circulatie afremmen waar mogelijk, niet uit angst voor onszelf, maar wel om anderen te beschermen en de zorg niet te overbelasten.
Hopelijk heeft niemand uit de risicogroepen het via een van ons gekregen. Mensen beseffen ook niet steeds dat ze tot een risicogroep behoren.
Het aantal besmettingen onder de radar heeft, naast de toenemende cijfers in bijna de helft van de klassen, zeker een rol gespeeld bij de sluiting van de school.
Vinden we dat u steeds moet testen?
Testen wordt vanaf 6 jaar geadviseerd, maar dit is de verantwoordelijkheid van u en uw huisarts.
We hebben begrip indien u uw kind niet wenst te laten testen. In dat geval geldt wel de regel van 10 dagen quarantaine, ook indien je kind ondertussen geen symptomen meer heeft.
Is er voldoende wettelijke basis voor de huidige coronamaatregelen op school?
Ja, KB van 3/12/21 en Welzijnswet ter bescherming van personeel artikel 1382
Vinden we de coronamaatrelen fijn?
Nee, dat vindt niemand.
Zijn we ervan overtuigd dat ze nuttig zijn?
Ja, handen wassen, mondmaskers dragen en afstand houden zijn maatregelen die hun nut al hebben bewezen. Verder hebben we vertrouwen in het voortschrijdend inzicht van de wetenschap.
Kunnen we ze superconsequent toepassen?
Nee, want we werken met jonge kinderen, dus we doen dit met mildheid, flexibiliteit en creativiteit.
Wilt u graag dat we hier strenger in zijn?
We focussen graag op onze pedagogische kerntaak en niet op het handhaven van overheidsbeleid en sanctioneren. Dit zou haaks staan op onze pedagogie, aangezien we ook slechts uitzonderlijk sanctioneren indien kinderen te laat zijn, hun gerief niet bij hebben, speelplaatsregels overtreden, etc.
Wilt u graag dat we er niet aan mee doen?
Dat kan niet en zou ook niet verantwoord zijn. Er is momenteel geen enkele school te vinden in Vlaanderen die de maatregelen naast zich neerlegt, ook geen steinerschool. De wereld ondergaat een ongezien gezondheidscrisis en de overheid worstelt om eruit te geraken, waarbij ieders medewerking nodig is.
Is er in onze school draagvlak voor de maatregelen?
We hebben dit niet expliciet bevraagd omdat het niet onze maatregelen zijn, maar die van de overheid.
Op basis van de reacties die tot bij ons kwamen, zien we het volgende:
De grote meerderheid vindt dat we dit goed aanpakken en er zijn erg veel blijken van dankbaarheid en waardering.
Een 20-tal ouders van de 300 heeft zich tegen over de school uitgesproken tegen het coronabeleid en heeft het erg moeilijk vooral met de mondmaskers.
Een 6-tal ouders sprak de wens uit dat we strenger zouden zijn en voelt of voelde zich onveilig op school.
We zullen blijven proberen om via onze communicatie, steeds met respect voor ieders mening en begrip voor de verschillende visies het midden te houden, zo zoveel mogelijk mensen aan boord te houden.
Hoe zien we dit binnen onze pedagogie?
De huidige maatregelen hebben een medische noodzaak, geen pedagogische.
We zijn bezorgd over pedagogische neveneffecten en houden de kinderen goed in de gaten, met name op angsten, smetvrees, minder sociaal contact. De kinderen gaan er tot nu toe echter nuchter en rustig mee om, voornamelijk doordat hun ouders en leraren dit meestal ook doen. Ze stellen het plezier van naar school komen en de gezondheid van hun grootouders bovenaan.
De steinerpedagogie hecht veel belang aan natuurlijke gezondheid en vraagt ons uitdrukkelijk om bewust in de samenleving te gaan staan en er niet buiten te blijven. Er is geen dogmatisch voorschrift tegen vaccineren en voor wat het waard is: Steiner was op een bepaald moment in zijn leven in een gelijkaardige situatie met een polio-uitbraak in de maatschappij en zou zich toen uit solidariteit ook hebben laten vaccineren.
Wat belangrijk is in onze pedagogie, is dat de leerkracht authentiek en oprecht kan zijn naar de kinderen toe en dus zelf achter de maatregelen kan staan die we toepassen. Daarom is er een milde lijn en ruimte per klas om er verder vorm aan te geven, afhankelijk van de groep leerlingen, ouders en de eigenheid van de leraar, zodat we geen hypocrisie voorleven.
Zullen wij kinderen op school testen zonder uw toestemming?
Nee, nooit.
Zullen wij kinderen op school vaccineren zonder uw toestemming?
Nee, nooit.
Is het nog fijn om les te geven in deze omstandigheden?
Leraren in De Wingerd doen zeeeeer graag hun pedagogisch werk, bij voorkeur fysiek, maar indien nodig digitaal.
Voor sommigen voelt fysiek de laatste tijd wel wat onveilig op medisch vlak. Het wordt immers sterk afgeraden om tussen snotterende en hoestende (jonge) kinderen te verblijven momenteel, zeker als je tot een risicogroep behoort, zwanger bent of in je eigen gezin mensen hebt die tot een risicogroep behoren. De vraag is of de overheid hier goed voor het onderwijspersoneel zorgt.
Momenteel zijn onze zelftesten op en de bestelde CO²-meters zijn nog niet geleverd. Pedagogisch gezien hebben we de kinderen liefst op school, maar gezien de context hebben we nu graag dat ze getest worden of hun quarantaine uitzitten.
Willen wij met een coronapas werken?
Nee.
Bij de geschenkenbeurs, een buitenschoolse activiteit, is dit op 1 van beide dagen wel gebeurd, aangezien de maatregel pas 2 dagen voordien werd ingevoerd. Er werd ook hier binnen de beschikbare wettelijke ruimte met gezond verstand mee omgegaan, waardoor in de praktijk iedereen minstens een dag kon deelnemen en we niemand uitsloten.
Indien L6 op uitstap of schoolreis gaat en activiteiten plant waarbij een coronapas vanaf 12 jaar gevraagd wordt, zullen wij er opnieuw alles aan doen wat binnen onze mogelijkheden ligt om toch iedereen mee te krijgen of iets anders plannen.
De toegang tot de school zal niet worden geweigerd op basis van al dan niet gevaccineerd zijn.