Spring naar de inhoud

Kijkje in de klas van Juf Deborah





HEEMKUNDE IN DE EERSTE KLAS

 

Vooral in wereldoriëntatie komt het er op aan om interesse te wekken en om de leerling nieuwsgierig te maken naar wat er zich in de wereld afspeelt. De wijze waarop een kind kennis maakt met de leerinhouden is daarbij van het grootste belang. Dit gebeurt vaak door beeldende verhalen die de leraar voor de klas vertelt. Dit laat het kind toe om, door eigen activiteit, een innerlijk beeld van het gegeven op te bouwen. Het kind kan hierdoor een persoonlijke gevoelsrelatie met de leerinhoud tot stand brengen.

Overal waar het gepast is en waar zich een concrete aanleiding voordoet, laat men het kind zich daadwerkelijk, actief handelend, ‘al doende’ met de dingen uit zijn omgeving verbinden. Op deze manier wordt de wil van het kind in het leerproces betrokken.

Ook de verwerkingswijze door de kinderen moet dit kunstzinnige en scheppende proces in zich dragen. Inhouden kunnen dus verhaald, beschreven, getekend, geschilderd, of op andere wijze ‘hervormd’ worden. Ook het muzikale aspect heeft daarin zijn plek als ondersteunende en stemming scheppende activiteit. De verwerkingswijzen dienen daarom ook door fysieke activiteit of beweging ondersteund te worden: reciteren, zingen, ritmisch klappen, stappen, gebaren, toneelspelen, dansen, … In deze zin zijn alle verwerkingsvormen leergebied overschrijdend en kennen ze overlappingen met de andere leergebieden Nederlands, muzische vorming en sociale vaardigheden.

In de eerste klas gingen we in vlak voor de herfstvakantie aan de slag rond de herfst. We vertrokken vanuit het sprookje ‘De gelukkige prins’ waar een zwaluw niet met zijn soortgenootjes naar het zuiden vertrekt maar hier blijft om de gelukkige prins te helpen. Hij helpt de arme mensen en kinderen uit de stad maar komt helaas om door de koude. Samen gingen we kijken hoe de dieren en mensen zich tijdens de herfst voorbereiden op de winter die er aan komt. Sommige dieren trekken weg naar warmere oorden. Anderen krijgen een dikke vacht, maken hun winterverblijven klaar of leggen voorraadjes aan. Ook de mensen gaan zich anders kleden, zorgen dat ze tijdens de donkere dagen goed zichtbaar zijn,…

We zongen samen herfstliederen, schilderden en knutselden gekke diertjes met gedroogde herfstbladeren. Martha bracht ook een heel leuk gedicht mee over drie kouwelijke mussen. Het paste perfect bij de inhouden van onze periode en we hebben het dan ook regelmatig gereciteerd! De tekst is van Annie MG. Schmidt en wie het leuk vindt kan een ingelezen versie beluisteren via https://youtu.be/kcTPEKhdUWQ .

Op de foto’s zien jullie enkele voorbeelden van onze schriftelijke neerslag tijdens de periode én een muisje, visje en vogeltje gemaakt met herfstbladeren die we vonden op het schoolterrein.

kijkje_in_de_klas_Deborah_L1.jpg

 


Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *