Pedagogische achtergrond

Waarom Muziek?

Op onze school vertrekken wij in de lessen muziek vanuit het musiceren op het gehoor, vanuit naspelen en nazingen. In mijn gevoel geraak je zo aan de kern van wat samen muziek maken, kan brengen. Via muziek kunnen we het gemoed van de kinderen rechtstreeks bereiken. Het gebeurt regelmatig dat een kind boos of verdrietig in de klas komt en helemaal open bloeit tijdens het samen zingen.  We oefenen daarbij steeds de waarneming. Luisteren is een héél belangrijk proces om goed te leren zingen en blokfluit spelen. We spreken eveneens de wil aan. Nieuwe liederen worden steeds weer herhaald tot iedereen ze in de vingers heeft.
Het sociale is inherent met de muziek verbonden: samen klinken en van muziek genieten werkt verbindend. Het brengt harmonie.  Kinderen leren hun eigen plaats te vinden in de groep, niet alleen in de eigen klas, ook op feesten waar het altijd genieten is als alle kinderen van de lagere school en de kleuterschool samen zingen.
Rudolf Steiner wist het lang geleden al en uit vele wetenschappelijke studies van de laatste jaren is het gebleken: je wordt slimmer als je musiceert. Je linker- en rechterhelft werken beter samen. Dit maakt je brein flexibeler. Je hoeft er niet eens goed voor te zijn in muziek: áls je maar muziek speelt, dat is al voldoende.

 

IMGP6972_klein.jpg